Методичні рекомендації щодо викладання зарубіжної літератури у 2017/2018
навчальному році
У 2017-2018
навчальному році вивчення зарубіжної літератури в 5-9 класах
здійснюватиметься за програмою: Світова література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх
навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі
змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 № 804
(електронний ресурс: http://mon.gov.ua/).
У 10-11 класах –
за програмами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки від
28.10.2010 № 1021, крім рівня стандарту та академічного рівня зі змінами
2016 року (електронний ресурс: http://mon.gov.ua/) .
Навчальна та методична література із
зарубіжної літератури, рекомендована МОН, зазначена в Переліку навчальних
програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих
Міністерством освіти і науки, що розміщений на офіційному сайті МОН.
Звертаємо
увагу, що в 2017 році модернізацію навчальної програми для 5-9
класів здійснено відповідно до Державного стандарту базової і повної
загальної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України № 1392 від
23.11.2011) у контексті Концепції «Нова українська школа», схваленої
розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р.
Стратегічно
важливим у викладанні зарубіжної літератури в 2017-2018 навчальному році
є компетентнісний підхід, що покликаний забезпечити соціалізацію учнів та їхню
інтеграцію в сучасне суспільство, сформувати в них стійкі моральні принципи й
світоглядні орієнтири, виховати особистість із національною свідомістю,
громадянськими якостями й критичним мисленням, здатною до творчого вирішення
життєвих задач, саморозвитку та самонавчання в умовах глобальних змін та
викликів.
Упровадження
компетентнісного підходу у викладанні зарубіжної літератури для учнів
загальноосвітніх навчальних закладів дозволить імплементувати передовий
іноземний досвід у вітчизняний освітній простір, розбудувати Нову українську
школу й сформувати нове покоління громадян України з високою культурою та
світоглядом, що спирається на гуманістичний потенціал художньої літератури
різних народів.
Засобами
предмета «Зарубіжна література» мають бути сформовані такі ключові
компетентності (відповідно до Рекомендацій Європейської Ради): 1) спілкування
державною мовою; 2) спілкування іноземними мовами; 3) математична компетентність;
4) компетентності в природничих науках і технологіях; 5) інформаційно-цифрова
компетентність; 6) уміння вчитися; 7) ініціативність і підприємливість; 8)
соціальна та громадянська компетентності; 9) обізнаність та самовираження у
сфері культури; 10) екологічна грамотність і здорове життя.
У процесі
вивчення зарубіжної літератури учні набувають (окрім ключових) і предметні
компетентності, що є важливими для формування духовно-емоційного світу учнів,
їхнього світогляду, моральних цінностей, громадянських якостей.
Предметні
компетентності, що залежать від змісту навчального курсу зарубіжної літератури
та його методики, полягають у наступному:
розуміння літератури як невід’ємної
частини національної й світової художньої культури;
усвідомлення специфіки літератури як
мистецтва слова, її гуманістичного потенціалу та місця в системі інших видів
мистецтва;
знання літературних творів, обов’язкових
для текстуального вивчення та варіативних (за вибором учителя та учнів),
осягнення творів у єдності змісту та форми, виокремлення складників та художніх
особливостей творів (на рівні сюжету, композиції, образів, поетичної мови,
жанру тощо);
усвідомлення ключових етапів і явищ
літературного процесу різних країн, зіставлення з українським літературним
процесом;
знання основних фактів життя і творчості
видатних зарубіжних письменників, усвідомлення їхнього внеску в скарбницю
вітчизняної та світової культури;
оволодіння передбаченими програмою
літературознавчими поняттями та застосування їх під час аналізу та
інтерпретації художніх творів;
розуміння специфіки оригіналу (за умови
володіння іноземною мовою) та художнього перекладу твору (українською мовою);
знання українських перекладів творів
зарубіжної літератури, імен перекладачів та здобутків вітчизняної
перекладацької школи;
формування читацького досвіду та якостей
творчого читача, здібності до створення усних і письмових робіт різних жанрів;
орієнтування у царині класичної й
сучасної літератури;
порівняння літературних творів і явищ
(окремих компонентів і цілісно);
уміння оцінювати художню вартість
творів, творчо-критично осмислювати їхній зміст, визначати актуальні ідеї,
важливі для сучасності тощо.
Запровадження в начальній програмі
для 5-9 класів наскрізних ліній «Екологічна безпека й сталий розвиток» (НЛ-1), «Громадянська відповідальність» (НЛ-2), «Здоров’я і безпека» (НЛ-3) й «Підприємливість і фінансова грамотність»
(НЛ-4) сприятимуть забезпеченню компетентнісного
підходу в галузі викладання зарубіжної літератури та розбудові Нової
української школи.
Окрім виокремлення
ключових і предметних компетентностей як очікуваних результатів
навчально-пізнавальної діяльності учнів та наскрізних ліній у
вивченні зарубіжної літератури, в модернізованій навчальній
програмі відбулися зміни у змісті навчального матеріалу, а саме:
додано рубрику «Міжпредметні зв’язки»;
розширено список творів для
альтернативного вивчення: додано «Снігову королеву» Г. К. Андерсена у 5 класі,
«Собаче серце» М. О. Булгакова в 9 класі;
розширено список творів для вивчення
напам’ять за вибором учнів: байка І. А. Крилова в 6 класі, сонети В. Шекспіра і
Ф. Петрарки у 8 класі, поезії О. С. Пушкіна в 9 класі;
до списку додаткового читання
додано «Мій дідусь був черешнею» А. Нанетті, «Чи вмієш ти свистати,
Юганно?» У. Cтарка;
спрощено формулювання окремих державних
вимог літературознавчої лінії з метою урахування вікових особливостей учнів.
Викладання
зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах України
здійснюється українською мовою. Твори
зарубіжних письменників в курсі зарубіжної літератури вивчаються в українських перекладах. Для зіставлення можливе
залучення перекладів, переспівів іншими мовами, якими володіють учні
(англійською, німецькою, французькою тощо). За наявності необхідних умов
бажаним є розгляд художніх текстів (у фрагментах або цілісно) мовами
оригіналів. У такому разі предмет «Зарубіжна література» виконує додаткову
функцію вдосконалення володіння учнями іноземними та іншими мовами.
З метою
систематизації та упорядкування навантаження учнів протягом навчального року
подаємо рекомендовану кількість видів контролю у процесі вивчення зарубіжної
літератури в кожному класі. Поданий у таблиці розподіл годин є мінімальним і обов’язковим для проведення в
кожному семестрі. Вчитель на власний розсуд може збільшити кількість видів
контрою відповідно до рівня підготовки учнів, особливостей класу тощо.
Коментарі
Дописати коментар